تلفکس دفتر تهران: ٠٢١۴۴٢۵٣١١١

تولید کننده و صادر کننده فرآورده های نفتی نمونه کشوری

مقالات

روش های عمومی استفاده از وایت اسپریت روی چوب

وایت اسپریت

مقدمه: از آنجا که شرکت پالایش پترولیوم مدرن ایرانیان یکی از تولید کنندگان وایت اسپریت در ایران می باشد، بنا به وظیفه حرفه ای خود ضروری می داند که اطلاعات جامع و لازم را در اختیار کاربران و استفاده کنندگان این محصول قرار دهد. با این هدف سلسله مقالاتی درباره نحوء استفاده از وایت اسپریت در صنعت چوب، نجاری و تزیینات چوبی را آماده کرده و در دسترس علاقمندان قرار داده است.

این مقاله به نحوء استفاده از وایت اسپریت روی چوب بطور عموم پرداخته است و البته شما می توانید مقالات تخصصی مانند: تمیز کردن چوب با وایت اسپریت ، رنگ آمیزی چوب، جلادادن به چوب ، لکه زدایی از چوب، زدودن چسبندگی از چوب، آشکار سازی از بافت چوب و غیره را در همین وب سایت مطالعه کنید.

از وایت اسپریت روی چوب برای کارهای مختلف مانند پروژه های ترمیم، آماده سازی چوب قبل از رنگ آمیزی، تمیز کردن سطح کار، برجسته کردن بافت چوب، تمیز کردن روغن از چوب هایی که با روغن کثیف شده اند و بسیاری موارد دیگر استفاده می کنیم. مراحل کاربرد وایت اسپریت برای پروژه های مختلف چوبی تقریبا مشابه است. با هم نگاهی داشته باشیم که چطور برای بهترین نتیجه وایت اسپریت را روی چوب بکار ببریم.

مراحل مقدماتی استفاده از وایت اسپریت روی چوب:

وایت اسپریت

 

در ذیل مراحل اولیه و مقدماتی که باید موقع استفاده از وایت اسپریت رعایت کنید را می بینید:

  • سطح کار چوبی را تمیز کنید
  • سطح چوب را سنباده بزنید
  • پارچه نرم بدون پرز را با وایت اسپریت مرطوب کنید
  • وایت اسپریت را روی ضایعات چوب آزمایش کنید
  • وایت اسپریت را روی چوب بمالید
  • اجازه دهید چوب کاملا خشک شود

با پیروی از روش فوق، می توانید چوب را قبل از رنگ آمیزی و بازسازی پروژه های چوبی تمیز کنید تا ظاهری تازه و زیبا داشته باشید. توجه داشته باشید که مرحله فوق تقریباً در تمام کارها مشترک است و باید اجرا شود. بنابراین، اجازه دهید هر یک از مراحل بالا را یک به یک مورد بحث قرار دهیم تا ایده ای در مورد نحوه استفاده از وایت اسپریت روی چوب بدست آوریم.

 

1-      چوب را تمیز کنید.

قبل از استفاده از وایت اسپریت، سطح چوب باید تمیز شود و عاری از گرد و غبار و زوائد و باقی مانده مواد باشد تا وایت اسپریت به اصطلاح به خوبی روی کار بنشیند. در غیر این صورت، وایت اسپریت کثیف می شود و کار را خراب می کند.

بنابراین، آماده سازی سطح قبل از استفاده از وایت اسپریت روی چوب ضروری است. چوب را با پاک کردن سطح آن با یک پارچه تمیز پاک کنید. مطمئن شوید که هیچ نقطه ای را فراموش نکرده اید. می توانید از جاروبرقی برای تمیز کردن سطح آن از گرد و غبار استفاده کنید. حتی اگر از وایت اسپریت برای آماده سازی سطح قبل از رنگ آمیزی یا برای پروژه ترمیم استفاده می کنید، ابتدا باید سطح را تمیز کنید.

پس از تمیز کردن کامل سطح چوب، می توانید به مرحله سنباده بروید.

2-      سطح چوب را سنباده بزنید.

حالا تمام سطح چوبی را با سمباده 220 سنباده بزنید. سنباده کاری برای باز کردن ساختارهای منافذ چوب و در دسترس قرار دادن آنها برای پذیرش وایت اسپریت مهم است. سنباده زدن، آثار اره و برش را که در زمان تولید بوجود آمده اند و با چشم غیر مسلح دیده نمی شود، از بین می برد.

اگر می‌خواهید از وایت اسپریت روی چوب برای آماده‌سازی سطح قبل از رنگ‌آمیزی یا ترمیم استفاده کنید، مطمئن شوید که در جهت بافت چوب سنباده بزنید بدون اینکه سطح آن خراشیده شود. هرگز از کاغذ سنباده با درجه بالاتر استفاده نکنید، زیرا بافت چوب را از بین می برد و ظاهر چوب را خراب می کند و در برابر لکه شدن یکنواخت چوب مقاومت می کند. سنباده زدن سطح را فوق العاده صاف و آماده جذب وایت اسپریت می کند. پس از اتمام سمباده، خاک اره را با جاروبرقی تمیز کنید یا سطح آن را با یک پارچه چسبناک پاک کنید تا خاک اره را گرفته و تمیز شود.

3-      پارچه نرم بدون پرز را با وایت اسپریت مرطوب کنید

اکنون سطح چوب شما برای فرآیند جذب وایت اسپریت آماده است. پارچه خشک نرم و بدون پرز را بردارید و وایت اسپریت را روی آن بریزید تا زمانی که از آن اشباع شود. زمانی که پارچه کاملاً از وایت اسپریت اشباع شد، مرحله مهم بعدی شروع می شود.

4-      وایت اسپریت را روی ضایعات چوب آزمایش کنید

قبل از استفاده مستقیم از وایت اسپریت در پروژه اصلی خود، آن را با چوب های ضایعاتی آزمایش کنید تا ببینید چگونه رنگ چوب را تغییر می دهد و در پایان چه نتیجه ای به دست می آید. بهتر است از چوب های ضایعاتی همان چوبی که در پروژه استفاده کردید استفاده کنید تا بدانید دقیقاً چه شکلی روی کار چوبی به دست می آید. زیرا همه چوبها واکنش یکسانی نسبت به وایت اسپریت ندارند.

بعلاوه، اگر کار را برای سفارش یک مشتری می خواهید بهتر است نتیجه رنگ بدست آمده روی چوب ضایعاتی را عکس گرفته و برای مشتری بفرستید، تا او از نتیجه نهای کار آگاه شود و اگر از رنگ بدست آمده راضی نباشد فرصت تغییر آن را داشته باشید. به این ترتیب شما خطا را به حداقل رسانده و ایده روشنی از نحوه تعامل وایت اسپریت با الیاف چوب به دست می آورید.

5-      وایت اسپریت را روی چوب بمالید

اگر از نتایجی که با آزمایش وایت اسپریت روی ضایعات چوب به دست آورده اید راضی هستید، وقت آن است که به مرحله کار بر روی محصول اصلی بروید. پارچه نرم تمیز بدون پرز را بردارید و آن را آغشته به وایت اسپریت کنید. وایت اسپریت را تا زمانی که پارچه اشباع شود بریزید و پارچه را بر روی تمام قسمت چوبی کار، بدون از دست دادن هیچ نقطه ای، بکشید.

هنگامی که پارچه آغشته به وایت اسپریت را روی چوب می کشید، توجه کنید که حتما پارچه را در جهت بافت چوب روی آن بکشید. هرگز هنگام پاک کردن سطح از حرکات عقب و جلو یا دایره ای استفاده نکنید زیرا ممکن است چوب را خراب کند.

وقتی پارچه آغشته به وایت اسپریت را روی سطح چوب می کشید، متوجه می‌شوید که گرد و غبار، تکه های باقی مانده چوب به پارچه می‌ چسبند و کل سطح را به طور یکنواخت تمیز می‌کنند. به محض اینکه پارچه کثیف شد، آن را با یک پارچه جدید اشباع شده با وایت اسپریت عوض کنید تا مرحله بدون عیب و نقص پیش برود. مقدار بیشتری از وایت اسپریت را اضافه کنید و پارچه های نرم بدون پرز را به اندازه لازم اشباع کنید تا سطحی زیبا و تمیز به دست بیاید.

در برخی موارد، اگر کثیفی از سالهای قبل مانده باشد، پاک کردن آن از روی سطح بسیار سخت و وقت گیر است.

در این موارد، مقدار بیشتری از وایت اسپریت را روی آن نواحی بمالید و این کار را تا زمانی که مولکولهای آن شکسته شده و از سطح چوب جدا شوند ادامه دهید. قدرت حلالیت وایت اسپریت فوق العاده قوی است. این مرحله را آنقدر تکرار کنید تا الیاف چوب با وایت اسپریت اشباع شوند.

همین فرآیند کاربردی را می توان در هنگام تمیز کردن سطح قبل از لکه گیری و برای پروژه های ترمیم برای از بین بردن ظاهر کسل کننده چوب و مبلمان دنبال کرد. برای دستیابی به نقاط درو از دسترس، از یک مسواک قدیمی یا برس کوچک استفاده کنید و آنقدر پاک کنید و بشویید تا اجرام کثیف و زائد خارج شوند. هنگامی که استفاده از وایت اسپریت را تمام کردید، متوجه تغییر قابل توجهی در چوب خواهید شد زیرا وایت اسپریت به طور موقت رنگ چوب را تغییر می دهد. این برای شناسایی عیوب و خطوط پایان کار مهم است.

6-      اجازه دهید چوب کاملا خشک شود.

پس از استفاده از وایت اسپریت روی چوب، اجازه دهید چوب کاملا خشک شود. سطح چوبی باید برای پذیرفتن رنگ یا هر نوع پرداخت دیگری کاملا خشک باشد. میانگین زمان خشک شدن وایت اسپریت حدود 20 دقیقه است. بیشتر از 20 دقیقه صبر نکنید تا سطح را تمام کنید زیرا وایت اسپریت خیلی سریع خشک می شود.

برای حصول بهترین نتیجه ضروری است که چوب حتما خشک باشد. بعد از خشک شدن متوجه خواهید شد که وایت اسپریت بافت چوب را تقویت کرده وبا از بین بردن تیرگی به محصول و مبلمان شما طراوت و شادابی بخشیده. بعد از خشک شدن چوب و از بین رفتن کثیفی که در طول ساهای متمادی بوجود آمده بود متوجه جلا و درخشندگی محصول می شوید.

 

وایت اسپریت

خوب، آقایان به شما تبریک می گویم، به همین سادگی است که خواندید. حال می توانید ادعا کنید که همه چیز را برای کاربرد عادی وایت اسپریت روی چوب بدون هیچ اشتباهی می دانید. مراحلی که ذکر شد ساده ترین و دقیقترین روش استفاده از وایت اسپریت روی چوب است. حتی اگر در نجاری مبتدی هستید می توانید برای مصارف عادی و معمول از این روش استفاده کنید.

ولی اگر با پروژه ای غیر معمول و استثنای مواجه شدید چه کار باید کرد؟ نگران نباشید، در مقالات متعددی که برای شما تهیه شده است با موقعیت های تخصصی استفاده از وایت اسپریت هنگام کار با چوب نیز آشنا می شوید.

اگر به وایت اسپریت دسترسی ندارید می توانید جایگزین مناسب وایت اسپریت  را که در دسترس دارید استفاده کنید.

تاکید می شود که وایت اسپریت یکی از مشتقات نفت بوده و بسیار اشتعالزا است و باید در شرایط مناسب نگهداری شود. اطلاع از نکات ایمنی در هنگام استفاده و کار با وایت اسپریت  ضروری است.

با مراجعه به بخش سوالات متداول می توانید پاسخ سوالات خود را جستجو کنید. اگر سوال شما در این بخش نبود می توانید با تیم پشتیبان شرکت پالایش پترولیوم مدرن ایرانیان تماس گرفته و  سوالات خود را بپرسید. تیم ما برای پاسخگویی به سوالات شما همیشه حاضر است.