تلفکس دفتر تهران: ٠٢١۴۴٢۵٣١١١

تولید کننده و صادر کننده فرآورده های نفتی نمونه کشوری

هیدروکربن های سنگین و نقش آنها در جهان ما

مقدمه: هیدروکربن یک ترکیب آلی است که از هیدروژن و کربن تشکیل شده است.  در صنایع سوخت فسیلی، هیدروکربن سنگین به نفت، گاز طبیعی و زغال سنگ طبیعی یا مشتقات هیدروکربنی و اشکال خالص آنها اشاره دارد. احتراق هیدروکربن های سنگین منبع اصلی انرژی جهان است.در حال حاضر هیدروکربنهای سنگین به 3 روش تولید می شوند: اولین و ارزانترین روش برای دست یابی به هیدروکربن سنگین استفاده از نفت خام، گاز طبیعی و زغال سنگ است. روش دیگر تولید کردن این ماده از طریق ترکیب مواد اولیه بصورت مصنوعی می باشد که روشی بسیار گران است.

تقسیم بندی هیدروکربن

هیدروکربن‌ به چندین گروه تقسیم می شوند. یکی از اصولی‌ترین تقسیم‌بندی‌ها بر اساس نوع پیوند شیمیایی بین اتم‌های کربن است. در این تقسیم‌بندی، هیدروکربن‌های سنگین به سه گروه اصلی تقسیم می‌شوند: هیدروکربن‌های اشباع شده (Saturated)، هیدروکربن‌های اشباع نشده (Unsaturated)، و هیدروکربن‌های آروماتیک (معطر). Aromatic hydrocarbons 

تقسیم‌بندی دیگری نیز به تعداد اتم‌های کربن و هیدروژن در زنجیره کربنی اشاره دارد. در این تقسیم‌بندی، محصولات به دو دسته هیدروکربن‌های سبک و هیدروکربن‌های سنگین تقسیم می‌شوند. در این مقاله، ما مد نظر قراردادن تعریف دوم به هیدروکرین های سنگین خواهیم پرداخت.

  • هیدروکربن های سنگین: هیدروکربن‌های سنگین معمولاً به ترکیباتی اشاره دارند که دارای زنجیره پیوند کربنی بلند هستند و دارای وزن مولکولی بالا هستند. این ترکیبات از نفت خام و زغال سنگ استخراج می‌شوند و شامل بنزن، تولوئن، زایلن، استیلن و بوتادیئن می‌شوند. هیدروکربن های سنگین مخلوط ناهمگنی از ترکیبات هستند که عمدتاً از ترکیبات حلقوی آلکیله، رزین ها و آسفالتین ها تشکیل شده اند و بسته به منبع، می توانند بخش قابل توجهی از نفت خام را تشکیل دهند. هیدروکربن های سنگین دارای دانسیته بالای 0/81 گرم بر سانتیمتر مکعب هستند و زمانی بدست می آیند که موادی با نقطه اشتعال بالای 40درجه سانتیگراد، مانند حلال های خانواده 400، با روغن های صنعتی ترکیب شوند. این مواد در محدوده C14تا C25 قرار می گیرند. طول زنجیره ی هیدروکربن های سنگین بستگی به نوع مصرف و کاربرد آنها از C12 به بالاست. این نوع هیدروکربن ها در رنج دمایی 150- 385  درجه سانتی گراد تقطیر می شوند. فرارییت کم از مهمترین ویژگی های هیدروکربن های سنگین است. گازوئیل (سوخت دیزل)، نفت خام، قیر، کربن سیاه، آسفالت، زئولیت ها و پلاستیک سنگین از معروفترین و مهمترین هیدروکربن های سنگین است.

 

می توان گفت که هیدروکربنها بطور عام و هیدروکربن های سنگین بطور خاص موتور محرکه جهان کنونی ما هستند. هیدروکربن های سنگین کاربردهای وسیعی در صنایع و حتی زندگی روزمره ما دارند. بعنوان مثال تمامی این صنایع مستقیما از مشتقات صنایع وابسته به هیدروکربن های سنگین هستند: پالایش نفت، صنایع شیمیایی، حمل و نقل دریایی، سیستم های گرمایش و سرمایشی، صنعت رنگ و رزین و صنایع پتروشیمی. اگر بخواهیم صنایعی را که بطور غیر مستقیم وابسته به هیدروکربن های سنگین هستند بشماریم می توان به هر گوشه ای از زندگی و جهان نگاه کرد و این وابستگی را دید.

 

پالایش پترولیوم می تواند محصولات زیر را تولید و عرضه نماید:

-هیدروکربن سبک

-هیدروکربن سنگین

-وایت اسپیریت

تولیدات پالایش پترولیوم به اشکال زیر قابل ارائه است:

-فله

-بشکه

-IBC

ISOTANK-

-حمل دریایی

در صورتیکه مصرف کننده و یا صادر کننده وایت اسپریت هستید هم اکنون با ما تماس بگیرید.

شرکت پالایش پترولیوم مدرن ایرانیان تولید کننده و صادرکننده انواع محصولات نفتی مانند: هیدروکربن های سبک، هیدروکربن های سنگین، وایت اسپیریت می باشد.